Hike GR4 Gorges du Verdon

29 augustus 2016 - Gorges Du Verdon, Frankrijk

https://www.youtube.com/watch?v=PS0Z9dndHsg(korte impressie van de hike)

Tijdens mijn zomervakantie met het gezin in Zuid Frankrijk heb ik de hike van "Le Chalet de la Maline - Point Sublime"  gelopen. Een mooie dagtocht!

Route

Vanaf camping du Verdon ben ik op de bus gestapt die mij naar het beginpunt "Chalet de La Maline"  bracht. Vanaf Chalet de la Maline loopt de route aanvankelijk rechts onder langs de weg. Je loopt in een bocht om een ravijn heen, en vervolgens steil naar beneden de diepe kloof in.

Chalet de la Maline (beginpunt)  Wegwijzer

Na ongeveer 50 minuten (en 350 meter gedaald) ben je bijna onder aangekomen. Hier zie je een wegwijzer met daarop Point Sublime.

Afdaling vanaf Chalet de La Maline

Bij deze wegwijzer ga je linksaf (oostwaarts). Je loopt over vlak terrein langs hoge. rotswanden. Hier en daar kun je naar een grind strandje. Het dal opent zich, het pad begint iets te stijgen en loopt dan gedeeltelijk over
 rotsen en losliggende stenen verder.
 Dan volgt een korte daling over een puinhelling.
 5 minuten later zie je links de grote Baume aux Boeufs (Ossengrot).

Ossengrot

Bij een splitsing loop je hier links bergopwaarts. Het pad loopt zo'n 10
. minuten omhoog, daalt dan iets en splitst zich vervolgens.
. (Als je hier rechts gaat, volg je een mooi zijstapje van ongeveer een half uur
naar de Mescla, de samenvloeiing van Artuby en Verdon. Daar heb je een
mooi uitzicht op de rotswanden van de Artuby-kloof en de bochten van de
. Verdon. Het hoofdpad rechtdoor leidt steil omhoog naar Brèche d'Imbert (letterlijk: Imbert-bres), een nauwe doorgang tussen de rotsen)

Uitzicht  Uitzicht

De wandelaar wordt verrast op een adembenemend uitzicht op de kloof in de diepte. Nu volgt een lange, steile afdaling via een aantal ijzeren ladders met leuningen. Daarna loopt het pad aanvankelijk bergop, dan bergaf hoog boven het rivierdal, en gaat dan gedeeltelijk zeer steil, omlaag, tot op zo'n 20 m boven de Verdon. Hier loopt een paadje naar het grindstrand bij de rivier Plage des Baumes Féres (mooi pauzepunt ! ).

Na nog meer stijgen en dalen volgt een lang, goed begaanbaar stuk pad bovenlangs de rivier. De kloof vernauwt zich weer. Je passeert een overhangende rotswand en loopt daarna door twee tunnels, waarvan de tweede 670 m lang is. Van de tunnels kun je rechts door een doorgang in de rotsen en over een ladder afdalen naar de bodem van de kloof, die je bereikt bij de grote grot Baume aux Pigeons (Duivengrot).

Rivier du Verdon

Bij de uitgang van de tweede tunnel leiden treden en vervolgens een pad omlaag naar de rivier. Over een brug steek je het zijriviertje Le Bau (4.50 uur) over, waarna je de rotstreden naar een parkeerplaats beklimt links achter de parkeerplaats neem je een pad dat omhoog voert en slaat na 100 m bij een splitsing rechtsaf, naar een stenig pad boven de D 234.

Naar links afbuigend bereik je de weg Castellane ― Moustiers-Ste-Marie en og 150 m verder de Auberge du Point Sublime!